De afbeeldingen van Studie in Cijfers worden in september gepubliceerd.
Tijdens het productieproces van Studie in Cijfers zijn er verschillende fases. De exacte data van de fases worden aan het begin van het jaar gedeeld met de Studie in Cijfers contactpersonen.
Voorstellen voor de initiële indicatoren zijn bij de start in 2011 gedaan door de studenten- en jongerenorganisaties (ISO, LSVb, CNV Jongeren, JOB, LAKS). De indicatoren en definities zijn daarna vastgesteld door een stuurgroep met daarin het LAKS, ISO en LSVb en de communicatiedirecteuren van een aantal instellingen, in overleg met data- en communicatiedeskundigen. Eind 2015 heeft Studiekeuze123 een ‘technische’ evaluatie uitgevoerd naar de indicatoren in Studie in Cijfers. In het collegejaar erna is er een hernieuwde versie uitgebracht in een nieuwe vormgeving.
In de verantwoording van Studie in Cijfers staat welke keuzes er zijn gemaakt en wordt er een toelichting gegeven op de bronnen en definities van de getoonde criteria.
De cijfers op Studie in Cijfers halen wij uit landelijke bronnen. Deze cijfers kun je niet zelf aanpassen. Daarnaast wordt er informatie over de opleiding getoond, zoals de naam van de opleiding en de vestigingslocatie. Deze informatie halen wij uit RIO. Ook deze informatie kan niet worden aangepast. Wel kunnen onderwijsinstellingen een toelichting toevoegen wanneer verwacht wordt dat een bepaald cijfer, of juist het ontbreken daarvan, vragen oproept.
Voor vragen over de informatie op Studie in Cijfers kun je contact opnemen met Landelijk Centrum Studiekeuze.
Als je jouw inloggegevens kwijt bent, kun je het beste contact opnemen met Landelijk Centrum Studiekeuze. Als je geregistreerd staat als contactpersoon voor Studie in Cijfers, dan sturen we je de inloggegevens zo snel mogelijk toe. Ben je (nog) geen contactpersoon? Dan kunnen we je als contactpersoon registreren en een account voor je aanmaken.
Wanneer je op zoek bent naar de Studie in Cijfers contactpersoon binnen jouw onderwijsinstelling kun je contact opnemen met Landelijk Centrum Studiekeuze.
Het ontbreken van data kan verschillende redenen hebben. In de meeste gevallen is de opleiding:
Meer informatie over de berekening van de cijfers vind je in de Verantwoording Studie in Cijfers. Als je vragen hebt over de cijfers kun je contact opnemen met Landelijk Centrum Studiekeuze.
De percentages worden berekend op basis van twee verschillende groepen:
De percentages kunnen dus niet bij elkaar worden opgeteld.
Ja, er is ook een Engelstalige variant van Studie in Cijfers. Deze wordt niet op Studiekeuze123.nl getoond, maar onderwijsinstellingen hebben wel beschikking over deze Engelstalige variant.
Studie in Cijfers is in 2012 ontstaan uit een voorstel van ISO en LSVb. Later sloten ook CNV Jongeren, JOB, en LAKS aan. Zij wilden een instrument om opleidingen goed met elkaar te kunnen vergelijken. Een soort ‘studiebijsluiter’ zou daarvoor een goede oplossing zijn. Hierin moest betrouwbare, onafhankelijke informatie over de opleiding worden getoond. Ook zou deze informatie moeten worden afgezet tegen het landelijk gemiddelde. Zo kan er goed vergeleken worden. Landelijk Centrum Studiekeuze is gevraagd om hiervoor te zorgen.
De meest informatie was daarvoor ook al beschikbaar op Studiekeuze123.nl, maar dankzij deze nieuwe manier van tonen is het voor hogescholen en universiteiten makkelijker om Studie in Cijfers op te nemen op hun eigen website of in hun voorlichtingsfolders.
Voor de berekening van de cijfers worden drie bronnen gebruikt:
Meer informatie over de berekening van de cijfers vind je in de Verantwoording Studie in Cijfers. Als je vragen hebt over de cijfers kun je contact opnemen met Landelijk Centrum Studiekeuze.