Wo master - Taal en Communicatie

Communicatie- & Informatiewetenschappen

Deze opleiding heet ook wel: Communicatie- en Informatiewetenschappen
Varianten: Bedrijfscommunicatie en Digitale Media, Communicatie en Cognitie, New Media Design

Tilburg University
Geschreven door Tilburg University

Ontwikkel je tot een allround communicatie-expert of specialiseer je in de richting Bedrijfscommunicatie en Digitale Media, Communicatie en Cognitie of New Media Design.

Binnen de master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan Tilburg University bestudeer je hoe mensen informatie verwerken en overdragen. Daarnaast ontdek je hoe je doelgericht communicatie kunt inzetten, waarbij je inzichten verkrijgt vanuit cognitiewetenschap, UX-design, marketingcommunicatie, taalkunde en psychologie.

De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van communicatie worden vanuit diverse wetenschappelijke invalshoeken benaderd. Je krijgt bijvoorbeeld colleges van communicatiewetenschappers, taalkundigen, cognitieve en sociale wetenschappers, en marketingsdeskundigen.

Binnen de opleiding doe je gedegen onderzoeksvaardigheden op die je in staat stellen complexe vragen te analyseren en creatieve oplossingen te vinden voor de meest uiteenlopende uitdagingen op het gebied van communicatie en informatie.

Je hebt de mogelijkheid om je te specialiseren door te kiezen voor een van de drie tracks:

1. Bedrijfscommunicatie en Digitale Media

2. Communicatie en Cognitie

3. New Media Design

Keuzes binnen de opleiding

  • Bestudeer de invloed van digitalisering op de communicatie tussen bedrijven en hun (potentiële) klanten en andere stakeholders. En verdiep je in de mogelijkheden die digitale media bieden voor het optimaliseren van zowel interne als externe communicatieprocessen. Met een groot aantal keuzevakken kun je allround communicatiespecialist worden, of jezelf specialiseren in marketing-, interne- of corporate communicatie. Dit is een track van de MSc Communicatie- en Informatiewetenschappen.

    Kennismaken met deze variant?

    mrt.

    15

    9:15 - 17:00 uur
    Tilburg
  • Leer aan de hand van inzichten op het gebied van cognitie, taal, en communicatie welke factoren bepalen of een boodschap effectief wordt overgebracht en haar doel bereikt. Combineer kennis over vorm, proces en psychologische aspecten van communicatie om een bijdrage te leveren aan het optimaliseren van communicatie-uitingen; zowel online als offline. Communicatie en Cognitie is een track van de MSc Communicatie- en Informatiewetenschappen.

    Kennismaken met deze variant?

    mrt.

    15

    9:15 - 17:00 uur
    Tilburg
  • Verdiep je in interactieve technologie, ontwerpprocessen, creativiteit en hoe mensen digitale media gebruiken. Daarmee word je een expert op het gebied van content- en interactieontwerp, die weet hoe je designs kunt testen en met wetenschappelijke inzichten naar een hoger plan kunt tillen. New Media Design is een track van de MSc Communicatie- en Informatiewetenschappen.

    Verdiep je in:

    * de cognitieve en psychologische processen die een rol spelen bij het gebruik van digitale media, zoals aandacht, geheugen, leren, motivatie en emotie. Onderzoek daarbij hoe door keuzes in het ontwerp verschillende effecten kunnen worden bereikt.

    * user experience design, waarbij je onderzoekt hoe je aan gebruikers een betekenisvolle ervaring kunt bieden, bijvoorbeeld in termen van bruikbaarheid, betrokkenheid, sensatie, maar ook comfort en empowerment.

    * hoe ons creatieve brein werkt en hoe creatief denken kan worden gestimuleerd en ondersteund.

    * interactieve storytelling, met nadruk op de mogelijkheden die opkomende techologie biedt voor optimalisatie van de gebruikerservaring en het teweegbrengen van specifieke psychologische effecten.

    Kennismaken met deze variant?

    mrt.

    15

    9:15 - 17:00 uur
    Tilburg

Kennismaken met de opleiding?

Master Open dag
9:15 - 17:00 uur
Tilburg

Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.

Bekijk instellingswebsite
Taal: Engels (100%)
Bekostiging: Overheid
Studiepunten: 60 ECTS
Diploma: Master of Science

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

Toelatingseisen

Om aan een master te kunnen starten, heb je een bachelordiploma nodig.

Sluit je bachelor niet direct aan op de master, of stroom je door van hbo naar wo? Dan moet je meestal een schakelprogramma of premaster volgen. Lees meer over schakelprogramma’s (Schakelprogramma, is dat nodig? - Studiekeuze123)

Collegegelden

€ 2.601
Wettelijk collegegeld
€ 2.530
Wettelijk collegegeld

Wettelijk of instellingscollegegeld?

Heb je recht op het wettelijk collegegeld of betaal je het instellingscollegegeld? Gebruik onze Collegegeldwijzer

Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de universiteit


Meer weten?

Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.

Studeren bij deze instelling

151 eerstejaars aan deze opleiding
18% van de eerstejaars studenten is man
82% van de eerstejaars studenten is vrouw
69 opleidingen
30.330 studenten in de gemeente Tilburg Meer info over Tilburg

Het eerste jaar

We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.

Studieverloop

Diploma binnen 2 jaar

87%

behaalt een diploma voor deze opleiding
1%

behaalt een ander wo master diploma
12%

behaalt geen diploma

Meer weten?

Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?

Nationale Studenten Enquête

Hoe tevreden waren studenten in 2024 over aspecten van deze opleiding?


Deze opleiding
Tilburg University
Landelijk gemiddelde
Communicatie- & Informatiewetenschappen
Vergelijk alle 5 opleidingen
verschil
Studenttevredenheid
4.1 / 5 3.9 / 5
0.2 meer dan landelijk gemiddelde
Sfeer 4.1 / 5 4.1 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Studiefaciliteiten 4.1 / 5 4.0 / 5
0.1 meer dan landelijk gemiddelde
Studie opnieuw kiezen 4.0 / 5 3.9 / 5
0.1 meer dan landelijk gemiddelde
Inhoud en opzet 4.0 / 5 3.8 / 5
0.2 meer dan landelijk gemiddelde
Aansluiting beroepspraktijk 2.9 / 5 3.2 / 5
0.3 minder dan landelijk gemiddelde
+ Meer

Oordeel afgestudeerden

Over de studie Communicatie- & Informatiewetenschappen

52% van de afgestudeerden vindt de studie een goede basis om te starten op de arbeidsmarkt
82% van de afgestudeerden zou achteraf de studie opnieuw kiezen

Studeren met een ondersteuningsbehoefte

Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.

Lees hoe het studenten van deze opleiding in de eerste periode na hun studie vergaat op de arbeidsmarkt.

De meeste informatie die je hier ziet geeft een inkijkje in de situatie van afgestudeerden aan deze opleiding 1,5 jaar nadat ze zijn afgestudeerd. De informatie heeft betrekking op de studie en niet alleen over de opleiding aan deze instelling. Ben je nieuwsgierig hoe we aan de informatie zijn gekomen? Klik dan bij de verschillende onderwerpen op 'Meer informatie'.

Meest gekozen beroepen

Specialisten op het gebied van reclame en marketing 28%
Specialisten op het gebied van public relations 18%
Bedrijfs- en organisatieanalisten 8%
Professoren en andere onderwijsgevenden in het hoger onderwijs 6%

Een baan vinden...

Duurt gemiddeld 14 maanden. 35% krijgt een vast contract

Match tussen studie en beroep

70% vond een baan binnen het vakgebied van de studie

27% van de banen zijn op het niveau van de studie

Startsalaris

Het startsalaris na deze studie ligt lager dan het gemiddelde van alle Wo master opleidingen.

€ 2.625

Geschatte startsalaris na deze opleiding

€ 2.949

Geschat van alle Wo master opleidingen

Gemiddelde werkweek

Hoeveel uur afgestudeerden gemiddeld werken bij hun huidige baan.

37 uur

Gemeten 1,5 jaar na afstuderen

Het aantal zelfstandigen

Het aantal mensen met deze opleiding dat werkt als zelfstandige. Zelfstandigen en ondernemers als percentage van de beroepsbevolking.

3%

Deze studie

Tevredenheid van afgestudeerden over hun huidige baan

Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal 1 tot 5) dat afgestudeerden geven over hun huidige baan

3.8 / 5

Beoordeeld 1,5 jaar na afstuderen

Tevredenheid van afgestudeerden over hun carrièrekansen

Het gemiddelde oordeel dat afgestudeerden geven over de mogelijkheden en vooruitzichten in hun loopbaan.

3.7 / 5

Beoordeeld 1,5 jaar na afstuderen

Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Tilburg University

Adres

Warandelaan 2
5037 AB Tilburg

Bekijk locatie Tilburg University op de kaart

Contact

Neem contact op met de onderwijsinstelling

Bel Tilburg University 013 - 4662211
Logo Tilburg University

Meer informatie

Bezoek ook de website van Tilburg University

Bezoek website van Tilburg University

Is het wat? Deel dit!

Wil je de opleiding Communicatie- & Informatiewetenschappen doorsturen?

Deel via WhatsApp