Wo master - Onderwijs en Opvoeding
Varianten: Education and Child Studies: Applied Neuroscience in Human Development, Education and Child Studies: Orthopedagogiek, Education and Child Studies: Par...
In dit programma staat de verbinding tussen theorie, onderzoek en praktijk centraal. Je leert evidence-based oplossingen te zoeken voor problemen die zich in opvoeding en onderwijs voordoen.
Direct bij aanvang van deze masteropleiding kies je een specialisatie. Alle specialisaties hebben één gemeenschappelijk vak over de praktijk van het empirisch onderzoek. De rest van het jaar verdiep je je in de wetenschappelijke kennis op het deelgebied van jouw voorkeur, loop je stage en doe je een masterproject, waarin je zelf een onderzoek verricht en daarover een verslag schrijft.
Je kunt kiezen uit vier Nederlandstalige specialisaties:
* Forensische Gezinspedagogiek
* Kinderen met Leer- en Gedragsproblemen in het Onderwijs
* Leerproblemen
* Orthopedagogiek
en vijf Engelstalige specialisaties:
* Applied Neuroscience in Human Development
* Parenting and Child Development
* Digital Media in Human Development
* Educational Science
* Learning Problems and Impairments (international track)
The primary focus of the master specialisation Applied Neuroscience in Human Development is on how knowledge about brain functioning and stress regulation can contribute to educational practice, clinical work, family interventions, and – conversely – how these applications can contribute to optimal neurocognitive and biological functioning.
As a graduate you will have acquired knowledge and skills in:
* The basics of the functional anatomy of the brain, the development of the brain and nervous system, and genetic and environmental factors influencing cognitive development and functioning;
* Methods and instruments for measuring and studying the quality of the (central) nervous system, such as EEG, brain imaging techniques such as MRI, parameters of the arousal system such as heart rate and skin conductance, eye tracking, genetics and the hormone system;
* Possibilities for prevention and intervention aimed at optimizing brain functioning and the regulation of thought, emotions and behavior.
feb.
14
De masterspecialisatie Orthopedagogiek geeft je inzicht in de aard, ernst en oorzaken van gedragsproblemen en ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jongeren.
In de masterspecialisatie Orthopedagogiek staan ernstige problemen tijdens de ontwikkeling van kinderen en adolescenten centraal. Daarbij kan het gaan om problemen die samenhangen met de opvoeding en in alle gevallen gaat het ook om de gevolgen voor opvoeding, onderwijs en zorg. Voorbeelden van zulke problemen zijn:
*een verstandelijke handicap;
*een ontwikkelingsstoornis, zoals autisme;
*een gedragsstoornis: ADHD, angststoornis.
Al deze problemen ontstaan door een ingewikkeld samenspel van factoren. De ontwikkeling van een kind is een combinatie van de genetische bagage, processen in de hersenen en de omgeving: het gezin, leerkrachten en leeftijdsgenoten.
Je leert de processen van de problemen in de ontwikkeling van kinderen te ontrafelen en te analyseren en op basis van een gedegen diagnose hen te helpen.
feb.
14
The programme of Parenting and Child Development consists of four substantive courses devoted to the following subjects:
* Attachment, parenting and development
* Child care, experts and parents
* Prevention and intervention programmes in families
* Digital media in the family
https://www.universiteitleiden.nl/en/education/study-programmes/master/education-and-child-studies/parenting-and-child-development
feb.
14
It is impossible to imagine life today without new media. The new specialisation Digital Media in Human Development is devoted to the opportunities and challenges of digital media in child rearing and education.
This master's specialisation distinguishes itself from other programmes in the field of digital media by paying explicit attention to the role of digital media in child rearing, education and the treatment of problems, and how digital media influence child development.
Child rearing and instruction are changing under the influence of digital media, that is characterised by rapid developments in applications for personal computers, mobile telephony, handhelds, virtual reality, internet, MOOCs, serious gaming and other digital devices and techniques. Given the new opportunities offered by digital media, but also the inherent dangers and risks, it is essential to equip students who will be taking up practical, policy-oriented and scientific positions in this field with 'evidence-based' knowledge.
feb.
14
The Master’s specialisation Educational Science offers students cutting-edge insights into how individuals develop and learn and how education can be optimized to include every learner.
This specialisation offers a unique multidisciplinary approach: you will study children’s learning processes from a cognitive-psychological, social-emotional, and neurodevelopmental perspective. In addition to this multidisciplinary focus on education and the learning and developing child, the programme addresses the impact that the social and educational environment have, including teachers. You practise with critical reflection from different, sometimes opposing, (theoretical) viewpoints. At the core of the programme is the idea that the Master’s student develops a critical attitude towards research and practices in the field of learning and education, as well as the skills needed to bridge the gap between theory, research, and educational practice.
Educational Sciences addresses questions such as:
* What is the relation between brain development, cognitive development, and learning?
* How do children learn to understand what they read?
* How can teachers foster children’s motivation for school by supporting their needs?
* How can teachers adapt their teaching to the needs of children with different sociocultural backgrounds?
* What are the promises and challenges of digital educational applications?
feb.
14
The master's specialisation in Learning Problems and Impairments offers you a combination of theories about learning problems and impairments, diagnostic skills and intervention and prevention strategies from a developmental perspective.
More than 15% of all school age children have learning problems. They experience severe difficulties in learning one or more basic skills or fail to meet general requirements. Pre-schools and schools for primary and secondary education need professionals who can define the problems and find evidence based solutions.
During this specialisation you'll learn to recognize and treat common learning problems such as dyslexia, hyperlexia and dyscalculia, as well as learning problems caused by ADHD, ADD, or speech and language disorders. The training focuses on the knowledge and skills required for research, teaching or clinical practice.
feb.
14
De masterspecialisatie Forensische gezinspedagogiek gaat over ongunstige opvoedingsomstandigheden, zoals kindermishandeling, huiselijk geweld, vechtscheidingen en opgroeien in een kindertehuis of jeugdinrichting.
Forensische onderwerpen belichten we vanuit een gezinspedagogisch perspectief met nadruk op de gehechtheidstheorie. Hierbij wordt aandacht besteed aan de rol van ouders en andere opvoeders in de ontwikkeling van emotionele en gedragsproblemen bij kinderen. Daarnaast komen ook gezinsdiagnostiek en family mediation aan de orde.
Tijdens de multidisciplinaire masterspecialisatie Forensische gezinspedagogiek gebruik je recente inzichten uit de ontwikkelingspsychopathologie, klinische neurobiologie, criminologie en het recht. Hiermee leer je kinderen en gezinnen die niet goed functioneren in een forensische context herkennen en helpen.
Het onderwijsprogramma dat je volgt richt zich op vragen als:
* Is een uithuisplaatsing gewenst, gezien de gezinsproblemen en de gedragsproblemen van het kind?
* Wie moet de voogdij over het kind krijgen?
* Kunnen de gezinsproblemen worden aangepakt met een opvoedingsinterventie?
feb.
14
De specialisatie Leerproblemen biedt een combinatie van theoretische inzichten, diagnostische vaardigheden en behandelingsstrategieën
Studenten leren algemene leerproblemen herkennen, zoals dyslexie, hyperlexie en dyscalculie, evenals leerproblemen veroorzaakt door ADHD, ADD of spraak- en taalstoornissen. In de loop van het programma verwerf je de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor functies in het onderzoek, onderwijs of de klinische hulpverlening.
Tijdens de specialisatie Leerproblemen:
* doe je grondige kennis op over een maatschappelijk uiterst relevant onderwerp. Schooluitval en laaggeletterdheid hebben niet alleen economische consequenties, ze leiden vaak ook tot veel persoonlijk leed;
* je krijgt wetenschappelijke kennis over de manier waarop leerlingen tussen 3 en 18 jaar leren, en wat er mis kan gaan in dit proces;
* je traint algemene orthopedagogische vaardigheden en leert zoeken naar de beste oplossing op basis van de resultaten van diagnostisch onderzoek;
* je leert te herkennen of je te maken hebt met specifieke leerproblemen (zoals dyslexie of dyscalculie) of met leerproblemen die door iets anders worden veroorzaakt (bijvoorbeeld zwakke cognitieve controle, aandachtsstoornissen of stressgerelateerde problemen);
* je leert actieplannen te ontwerpen en te testen.
feb.
14
De masterspecialisatie Kinderen met leer- en gedragsproblemen in het onderwijs bereidt je voor om in het onderwijs aan de slag te gaan met kinderen en jongeren met probleemgedrag.
Doel is deze leerlingen met leer- en gedragsproblemen beter te laten functioneren binnen de schoolcontext door hen passend onderwijs te bieden.
In deze specialisatie leer je hoe je leerlingen met:
* gedragsproblemen in de klas – adhd of add
* ontwikkelings- en leerproblemen – autisme, pdd nos, dyslexie en dyscalculie
* emotionele en sociale problemen op school
* op basis van wetenschappelijke inzichten identificeert, diagnosticeert en hoe je het onderwijs voor hen passend kunt maken.
Tijdens deze opleiding doe je kennis op over de verschillende manieren waarop kinderen leren, waar het mis kan gaan en welke interventies evidence based zijn. Je ontwikkelt klinische vaardigheden om problemen bij leerlingen te onderkennen, te bepalen hoe je ze kunt ondersteunen en zo nodig leerkrachten daarover te adviseren. Daarnaast leer je om samen met een school na te denken over welke leeromgeving geschikt is voor kinderen en jongeren met probleemgedrag in de klas.
feb.
14
Heb jij interesse en ambitie om jouw leiderschapskwaliteiten en je kennis over leiderschap verder te ontwikkelen? Wil je meer leren over leiderschap in praktijk? Dan is het Leiden Leadership Programme iets voor jou.
Het Leiden Leadership Programme is een eenjarig programma voor gemotiveerde masterstudenten waarin je leert over leiderschap en je eigen leiderschapskwaliteiten ontdekt en ontwikkelt. Door het kleinschalige onderwijs en een ondersteunende docentcoach werk je op een persoonlijke manier aan je eigen ontwikkeling. Ook volg je tijdens dit interdisciplinaire programma seminars en vaardigheidstrainingen, waardoor je meer inzicht krijgt in jouw sterke en zwakke punten en wat het effect is van jouw gedrag op anderen. Daarnaast werk je met een aantal medestudenten aan een pittige praktijkopdracht en ervaar je de complexiteit van leiderschap in de praktijk.
feb.
14
Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.
Bekijk instellingswebsiteOm toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.
Om aan een master te kunnen starten, heb je een bachelordiploma nodig.
Sluit je bachelor niet direct aan op de master, of stroom je door van hbo naar wo? Dan moet je meestal een schakelprogramma of premaster volgen. Lees meer over schakelprogramma’s (Schakelprogramma, is dat nodig? - Studiekeuze123)
Heb je recht op het wettelijk collegegeld of betaal je het instellingscollegegeld? Gebruik onze Collegegeldwijzer
Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de universiteit
Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.
Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.
Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?
Hoe tevreden waren studenten in 2024 over aspecten van deze opleiding?
Studenttevredenheid
Meer informatie | 3.8 / 5 |
---|---|
Sfeer | 3.9 / 5 |
Studiefaciliteiten | 3.7 / 5 |
Studie opnieuw kiezen | 3.9 / 5 |
Inhoud en opzet | 3.6 / 5 |
Aansluiting beroepspraktijk | 3.6 / 5 |
Studenttevredenheid
Meer informatie | 3.8 / 5 |
Sfeer | 3.9 / 5 |
Studiefaciliteiten | 3.7 / 5 |
Studie opnieuw kiezen | 3.9 / 5 |
Inhoud en opzet | 3.6 / 5 |
Aansluiting beroepspraktijk | 3.6 / 5 |
Docenten | 3.9 / 5 |
Lesstof in het Engels | 3.6 / 5 |
Studiebegeleiding | 3.6 / 5 |
Toetsing en beoordeling | 3.6 / 5 |
Betrokkenheid en contact | 3.8 / 5 |
Studiedruk |
Over de studie Education and Child Studies
Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.
Lees hoe het studenten van deze opleiding in de eerste periode na hun studie afgaat op de arbeidsmarkt.
De meeste informatie die je hier ziet geeft een inkijkje in de situatie van afgestudeerden aan deze opleiding 1,5 jaar nadat ze zijn afgestudeerd. De informatie heeft betrekking op de studie en niet alleen over de opleiding aan deze instelling. Ben je nieuwsgierig hoe we aan de informatie zijn gekomen? Klik dan bij de verschillende onderwerpen op 'Meer informatie'.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.
Duurt gemiddeld 3 maanden. 41% krijgt een vast contract
92% vond een baan binnen het vakgebied van de studie
83% van de banen zijn op het niveau van de studie
Het startsalaris na deze studie ligt hoger dan het gemiddelde van alle Wo master opleidingen.
€ 2.940
Geschatte startsalaris na deze opleiding
€ 2.800
Geschat van alle Wo master opleidingen
Hoeveel uur afgestudeerden gemiddeld werken bij hun huidige baan.
33 uur
Gemeten 1,5 jaar na afstuderen
Het aantal mensen met deze opleiding dat werkt als zelfstandige. Zelfstandigen en ondernemers als percentage van de beroepsbevolking.
2%
Deze studie
Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Universiteit Leiden
Bezoek ook de website van Universiteit Leiden
Bezoek website van Universiteit Leiden