Hbo bachelor - Economie en Bedrijf
Varianten: Commerciële Economie | Creative Marketing & Innovation, Commerciële Economie | SportMarketing & Management, Commerciële Economie | Global Marketing &...
Bij de opleiding Commerciële Economie kies je direct vanaf het eerste jaar voor een community. Dat is een vierjarig specialisatieprogramma binnen deze opleiding.
De community's zijn verbonden aan 4 grote Rotterdamse sectoren. Je kiest voor de community die het beste past bij je interesses en ambities. Het einddoel van elke community is namelijk hetzelfde: het diploma Commerciële Economie. Alleen de weg er naar toe is anders. Je kunt kiezen uit de Community Creative Marketing & Sales, Global Marketing & Sales, Marketing of Social Business óf SportMarketing & Management.
Hoe verkoop je nog iets tegenwoordig? Spannende vraag, want marketing is nu uitdagender dan ooit. Online kunnen we als consument overal terecht. Grote merken vallen om of door de mand en flexibele start-ups halen gerenommeerde multinationals rechts in.
En daar ben jij. Ambitieus en commercieel. Jij wilt met jouw zakelijk instinct concreet het verschil maken. En daarbij kan het net zo goed gaan om een wereldwijd product of een creatieve gadget, als om een sportvereniging of een lokaal maatschappelijk initiatief waar jij warm voor loopt.
Jouw community gaat je daarbij helpen. Want Rotterdam biedt jou vier uit...
Je verrast met originele oplossingen en hebt een kritische blik. Je hebt lef en bent ondernemend. De toekomst houdt je bezig; jij wilt leren hoe je daaraan kunt bijdragen met creatieve marketing. Bij deze community van Commerciële Economie komen creativiteit, marketing en sociale impact samen. We dagen je uit om kritisch na te denken over nieuwe en bestaande economische modellen, theorieën en systemen en die toe te passen in de praktijk. Bij ons leer je creatief, anders en kritisch denken, met oog voor mens, winst en de planeet. Hoe leven, wonen en werken we in de toekomst? Jij krijgt binnen onze community alle ruimte om te ontdekken hoe je een leefbare toekomst kunt helpen vormgeven. Creativiteit is daarbij onmisbaar. Vandaar dat ons curriculum zich richt op de ontwikkeling van jouw creatieve skills. We dagen je uit dingen anders aan te pakken en met andere oplossingen te komen. Ook besteden we aandacht aan transitiedenken, eerlijk zakendoen, menselijk gedrag en innovatiestrategieën. Je bekijkt vraagstukken van alle kanten, zoekt samenwerkingen op om oplossingen te vinden en je overtuigt je opdrachtgevers van je idee. Met jouw kennis en kunde ben jij voor veel verschillende organisaties van grote waarde. Creative Marketing & Innovation (CM&) bereidt je voor op een toekomst die jij, als creatieve marketeer, brand manager of mvo-specialist, in positieve zin kunt beïnvloeden.
jan.
28
Wist je dat, voor jij geboren was, Nike zich vooral richtte op basketbal en tennis? En dat een Nederlander zorgde voor het voetbalsucces van Nike? Dit is de wereld van Sportmarketing!
De sportmarkt is continu in beweging. Dit biedt enorme kansen voor sportorganisaties en bedrijven die sport inzetten als marketingmiddel. Dankzij de nieuwe behoeften van de consument en de technologische ontwikkelingen, zijn het de innovatieve bedrijven die er met het goud vandoor gaan. Deze gamechangers blijven niet hangen in het heden, maar zijn 24/7 bezig met het doorontwikkelen van hun merk.
Met de community SportMarketing & Management van de opleiding Commerciële Economie ontwikkel je je tot een belangrijke speler voor de sportwereld. Je ontdekt je talenten en leert marketing- en managementvaardigheden, waarmee je in het werkveld aan de slag gaat. Met je hbo-diploma ben je als commercieel manager, sportmarketeer, sponsormanager, eventmanager, salesmanager of social marketeer van grote waarde in de private of publieke sector in de sportwereld. Denk aan organisaties als Nike, Adidas, sportbonden, zoals de KNVB. Je kunt ook gaan werken bij professionele sportteams, zoals Feyenoord en BEAT Cycling. Of bij ING, KPN of een overheidsinstantie die zich bezighoudt met sportbeleid. Ten slotte kun je met dit hbo-diploma ook buiten de sportwereld aan de slag in een marketing- of salesfunctie.
jan.
28
Je bent ambitieus, schakelt snel en je ziet trends en kansen. Grotere bedrijven helpen groeien. Impact maken, daar ga jij voor!
Hoe houd je een bedrijf succesvol in de snel veranderende wereld? Hoe kan je een nieuw online platform helpen om de doelgroep beter te bereiken, of hoe kan vr-technologie de klantbeleving versterken en zo de verkoop bevorderen? Binnen de community Global Marketing & Sales van de opleiding Commerciële Economie draait alles om de commerciële uitdagingen van de grotere ondernemingen.
In praktijkgerichte opdrachten ontdek je wat nodig is om iets voor elkaar te krijgen en word je uitgedaagd ideeën te pitchen, met verschillende teams samen te werken en de belangen van verschillende betrokkenen binnen en buiten de onderneming te verbinden. Op die manier zorg je dat het bedrijf meegroeit met belangrijke ontwikkelingen in de samenleving, zoals nieuwe technologie, duurzaamheid en opkomende markten. Nationaal en internationaal.
Vanaf je eerste tot en met je laatste jaar switch je continu tussen de theorie en de praktijk. Na je afstuderen heb jij dus al veel ervaring, en ben je meteen veel waard voor bedrijven waar jij als marketing & sales professional gaat werken. Met je hbo-bachelor commerciële economie heb je een stevige basis voor een mooie carrière in de marketing en sales.
jan.
27
Ben je gemotiveerd om uit te groeien tot een excellente beroepsbeoefenaar, wil je meer uit je studie halen en een plus op je CV zetten, dan biedt deze opleiding een honoursprogramma voor je aan.
feb.
15
Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.
Bekijk instellingswebsiteOm toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.
Bekijk de aanvullende toelatingseisen die door de instelling worden gesteld op de website van de onderwijsinstelling.
Als je je op tijd hebt aangemeld, heb je bij de meeste opleidingen recht op een studiekeuzecheck. Dit helpt je te checken of de opleiding bij je past. Soms is deelname verplicht. Opleidingen met selectie bieden geen studiekeuzecheck aan. Bij particuliere opleidingen heb je geen recht op een studiekeuzecheck.
Meer informatie over collegegeld lees je op de overzichtspagina Alles over collegegeld.
Heb je recht op het wettelijk collegegeld of betaal je het instellingscollegegeld? Gebruik onze Collegegeldwijzer
Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de hogeschool
Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.
Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.
Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?
Hoe tevreden waren studenten in 2024 over aspecten van deze opleiding?
Deze opleiding
Hogeschool Rotterdam |
Landelijk gemiddelde
Commerciële Economie Vergelijk alle 21 opleidingen |
verschil | |
---|---|---|---|
Studenttevredenheid
Meer informatie | 3.7 / 5 | 3.6 / 5 | |
Sfeer | 4.1 / 5 | 4.0 / 5 | |
Studiefaciliteiten | 3.9 / 5 | 3.8 / 5 | |
Studie opnieuw kiezen | 3.6 / 5 | 3.5 / 5 | |
Inhoud en opzet | 3.5 / 5 | 3.5 / 5 | |
Aansluiting beroepspraktijk | 3.6 / 5 | 3.6 / 5 | |
Studenttevredenheid
Meer informatie | 3.7 / 5 | 3.6 / 5 | |
Sfeer | 4.1 / 5 | 4.0 / 5 | |
Studiefaciliteiten | 3.9 / 5 | 3.8 / 5 | |
Studie opnieuw kiezen | 3.6 / 5 | 3.5 / 5 | |
Inhoud en opzet | 3.5 / 5 | 3.5 / 5 | |
Aansluiting beroepspraktijk | 3.6 / 5 | 3.6 / 5 | |
Docenten | 3.6 / 5 | 3.6 / 5 | |
Lesstof in het Engels | 3.3 / 5 | 3.6 / 5 | |
Studiebegeleiding | 3.7 / 5 | 3.7 / 5 | |
Toetsing en beoordeling | 3.5 / 5 | 3.5 / 5 | |
Betrokkenheid en contact | 3.6 / 5 | 3.6 / 5 | |
Studiedruk |
Over de studie Commerciële Economie
Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.
Lees hoe het studenten van deze opleiding in de eerste periode na hun studie vergaat op de arbeidsmarkt.
De meeste informatie die je hier ziet geeft een inkijkje in de situatie van afgestudeerden aan deze opleiding 1,5 jaar nadat ze zijn afgestudeerd. De informatie heeft betrekking op de studie en niet alleen over de opleiding aan deze instelling. Ben je nieuwsgierig hoe we aan de informatie zijn gekomen? Klik dan bij de verschillende onderwerpen op 'Meer informatie'.
Vakspecialisten website-ontwikkeling en -beheer | 18% |
Specialisten reclame en marketing | 17% |
Vertegenwoordigers, accountmanagers retail en exportmanagers | 16% |
Bedrijfskundigen en organisatieadviseurs | 7% |
Zakelijke dienstverleners | 5% |
Duurt gemiddeld 16 maanden. 38% krijgt een vast contract
64% vond een baan binnen het vakgebied van de studie
86% van de banen zijn op het niveau van de studie
Het startsalaris na deze studie ligt lager dan het gemiddelde van alle Hbo bachelor opleidingen.
€ 2.517
Geschatte startsalaris na deze opleiding
€ 2.655
Geschat van alle Hbo bachelor opleidingen
Hoeveel uur afgestudeerden gemiddeld werken bij hun huidige baan.
38 uur
Gemeten 1,5 jaar na afstuderen
Het aantal mensen met deze opleiding dat werkt als zelfstandige. Zelfstandigen en ondernemers als percentage van de beroepsbevolking.
6%
Deze studie
Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Hogeschool Rotterdam
Bezoek ook de website van Hogeschool Rotterdam
Bezoek website van Hogeschool RotterdamBekijk in één oogopslag hoe deze opleiding het doet in vergelijking met het landelijk gemiddelde van deze studie
Bekijk hier de samenvatting