Wo master - Onderwijs en Opvoeding

Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Taal- en cultuurwetenschappen

Varianten: Lerarenopleiding Arabisch, Lerarenopleiding Russisch, Lerarenopleiding Spaans, Lerarenopleiding Hebreeuws, Lerarenopleiding Nederlands, Lerarenopleidi...

Universiteit van Amsterdam
Geschreven door Universiteit van Amsterdam

Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. In voltijd duurt de opleiding een jaar, in deeltijd anderhalf tot twee jaar. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

Tijdens de opleiding tot leraar in één van de vakken in het domein Taal en Cultuur leer je hoe je je kennis kunt overdragen en leerlingen motiveert en inspireert. Je leert inspelen op en kritisch oordelen over de snel veranderende wereld waarin je vakgebied een grotere rol speelt dan de meeste leerlingen op het eerste gezicht denken. Daarnaast help je leerlingen mondige en besluitvaardige burgers te worden.

De Master Leraar Voorbereidend H...

Keuzes binnen de opleiding

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Met het prachtige erfgoed van de Arabische cultuur en de schoonheid van de Arabische taal ben jij al lang bekend. Maar heb je er ooit bij stilgestaan hoe je anderen in deze eeuwenoude cultuur en taal zou kunnen inwijden? Juist in deze tijd waarin de Arabische en de Westerse wereld steeds meer met elkaar in aanraking komen, is er een groeiende behoefte aan mensen die als gids kunnen optreden.

    De Interfacultaire Lerarenopleidingen (ILO) van de universiteit van Amsterdam biedt als enige lerarenopleiding van Nederland de mogelijkheid om een eerstegraads bevoegdheid Arabisch te halen. Deze opleiding biedt je een brede bevoegdheid: je kunt ermee aan de slag als docent, maar ook als materiaalontwerper of toetsontwikkelaar. In de opleiding ontwikkel je hiertoe alle benodigde didactische, methodologische en onderwijskundige vaardigheden. Het werkterrein is breed en uitdagend en voor wie wil internationaal.

    Toe aan een uitdaging? Dan kun je in deze opleiding je hart ophalen: er is nog veel werk te verzetten op het gebied van materiaalontwikkeling en het ontwerpen van deugdelijke lesprogramma's.

    Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-arabisch

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Russisch is een bijzonder schoolvak. Sommige scholen hebben het als eindexamenvak ingevoerd, op andere scholen worden er projecten opgezet. Leerlingen vinden het over het algemeen heel leuk om het Russische alfabet onder de knie te krijgen, om wat Russisch te spreken en te verstaan, en om meer over de Russen te leren. Ze weten doorgaans zo weinig van hoe het er in Rusland echt aan toegaat. Als leraar is het een leuke uitdaging enthousiasme te kweken voor de Russische wereld.

    De Interfacultaire Lerarenopleidingen (ILO) van de Universiteit van Amsterdam biedt als enige lerarenopleiding van Nederland de mogelijkheid om een eerstegraads bevoegdheid Russisch te halen. De opleiding biedt je een brede bevoegdheid: je kunt ermee aan de slag als docent, maar ook als materiaalontwerper of toetsontwikkelaar. In de opleiding ontwikkel je hiertoe alle benodigde didactische, methodologische en onderwijskundige vaardigheden. Het werkterrein is breed en uitdagend en voor wie wil internationaal.

    Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-russisch

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Spaans is overal en leerlingen en scholen hebben steeds vaker door dat het in de top drie staat van belangrijke wereldtalen. Muziek en op vakantie naar Spanje, daar begint het voor veel leerlingen mee. Dat Spaans meer is dan dat, daarvoor ben jij. Door je vakkennis kun je de wereld groter voor hen maken en hen kennis laten maken met de culturen van de Spaanstalige landen, hen typische gebruiken laten ervaren en inzicht geven in geschiedenis en hedendaagse problematiek. Zo maak je de leerlingen niet alleen taalvaardig, maar begeleid je hen ook in het worden van een intercultureel communicatief competente wereldburger.

    Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-spaans

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    We hebben het in de westerse wereld vaak over de joods-christelijke traditie. Er zijn ook mensen die dit een mythe noemen. Wat wordt er dan wel mee bedoeld? Als eerstegraads docent Hebreeuws kan jij mensen door middel van de taal laten meedenken over dit vraagstuk.

    De Interfacultaire Lerarenopleidingen (ILO) van de Universiteit van Amsterdam biedt als enige lerarenopleiding van Nederland de mogelijkheid om een eerstegraads bevoegdheid Hebreeuws te halen. Deze opleiding biedt je een brede bevoegdheid: je kunt ermee aan de slag als docent, maar ook als materiaalontwerper of toetsontwikkelaar. In de opleiding ontwikkel je hiertoe alle benodigde didactische, methodologische en onderwijskundige vaardigheden. Het werkterrein is breed en uitdagend en voor wie wil internationaal.

    De masteropleiding Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Hebreeuws is een voortzetting en verdieping van een masterstudie in het betreffende vakgebied. De opleiding begeleidt studenten tijdens een zelfstandig leerproces. Daarnaast onderzoek en ontwikkel je onderwijs(vernieuwingen).

    Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-hebreeuws

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Ken jij het belang van de rol die taal en literatuur in onze Nederlandse samenleving spelen en wil je dat graag overdragen aan middelbare scholieren? Wil je leerlingen de sterke taalbasis meegeven die ze nodig hebben in de maatschappij? Wij leiden je op tot de docent van de toekomst, die leerlingen niet alleen taalvaardig(er) wil maken, maar ook wil opleiden tot kritische deelnemers aan de steeds complexere samenleving waar communicatie, taal en de literaire beleving een grote rol spelen.

    Om dit te bereiken is er veel aandacht voor de uitdagingen waar ons vak voor staat in de snel veranderende samenleving. Hoe geef je bijvoorbeeld spellingonderwijs als leerlingen dagelijks een spellingchecker gebruiken? Vereist lezen online andere vaardigheden dan lezen van papier? En hoe leer je leerlingen kritisch bronnen raadplegen en daar zonder 'knippen en plakken' een eigen tekst van te maken?

    Ook kijken we hoe we de literaire competenties van leerlingen kunnen ontwikkelen en bespreken we hoe we de leerlingen kennis kunnen laten maken met de grote rijkdom aan historische teksten.

    Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-nederlands

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Heb jij een passie voor de Duitse taal en cultuur en zou je dit graag aan middelbare scholieren willen overdragen?

    Wij leiden je op tot de docent Duits van de toekomst, die leerlingen niet alleen taalvaardig wil maken maar ook wil opleiden tot intercultureel communicatief competente wereldburgers. Om dit te bereiken is er binnen de opleiding veel aandacht voor het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden en het gebruik van ICT en nieuwe media. Je leert hoe je leerlingen aan het spreken of schrijven krijgt in het Duits en op welke manier digitale middelen als video-conferencing, chatten en Google-docs dit kunnen ondersteunen. De actualiteit is hierbij vaak het startpunt. In de colleges over grammatica en woordverwerving laten we zien hoe deze belangrijke pijlers de communicatieve vaardigheden van leerlingen kunnen ondersteunen. Om leerlingen daarnaast ook intercultureel competent(er) te laten worden, vertel jij over je eigen ervaringen met Duitstalige culturen en leer je in de colleges hoe je ze bewust kunt laten worden van hun eigen taal en cultuur om zo een brug te kunnen vormen naar de Duitse taal en cultuur.

    Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-duits

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    In de lerarenopleiding Frans leer je op welke manieren je het vak Frans effectief kunt onderwijzen op de middelbare school. We bestuderen verschillende taalverwervingstheorieën en theorieën over vakdidactiek en we bekijken hoe dit ingezet kan worden in de onderwijspraktijk. We verdiepen ons in de didactiek van competenties als lees-, schrijf-, luister en gespreksvaardigheid, en we gaan ook in op ontwikkelingen in het Moderne Vreemde Talenonderwijs (zoals het speerpunt 'betekenisvol talenonderwijs' van curriculum.nu).

    Je leert werken met bestaande en nieuwe materialen gebaseerd op verschillende inzichten over (talen) leren. Je bediscussieert en analyseert voorbeelden van Franse lessen om vervolgens zelf opdrachten voor leerlingen te ontwerpen.

    Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-frans

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met de lesbevoegdheid op zak kun je lesgeven aan alle niveaus in het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Waar kan je als leerling van 12 tot 80 jaar Italiaans leren? Is er eigenlijk een examen voor Italiaans? En is er een leerboek voor het voortgezet onderwijs? Dit zijn vragen die je waarschijnlijk bezighouden als je overweegt de lerarenopleiding te gaan doen voor het vak Italiaans.

    In Nederland is er maar één middelbare school waar Italiaans een volwaardig vak is. Veel vaker is het een verrijkingscursus. Het werkveld van een docent Italiaans beperkt zich trouwens niet tot het voortgezet onderwijs, maar omvat ook het volwassenenonderwijs. In het vakdidactiekprogramma Italiaans wordt daarom extra aandacht besteed aan:

    * het ontwikkelen van materiaal voor een verrijkingscursus in het VO;

    * de volwassen leerling;

    * heterogeniteit van de groep volwassen leerlingen (heterogeniteit in leeftijd, in opleidingsniveau, motivatie).

    De Interfacultaire Lerarenopleidingen (ILO) van de Universiteit van Amsterdam biedt als enige lerarenopleiding van Nederland de mogelijkheid om een eerstegraads bevoegdheid Italiaans te halen.

    Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-italiaans

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Word jij enthousiast van de Engelse taal en wil je dit overbrengen op leerlingen in het voortgezet onderwijs? Dan is de lerarenopleiding Engels een goede keuze. In deze master word je zowel opgeleid in alle facetten van het leraarschap als specifiek in het schoolvak Engels. Bij vakdidactiek leer je onder andere wat taalverwerving is en hoe leerlingen (de Engelse) taal leren. Je leert hoe je de communicatieve vaardigheden spreken en schrijven vormgeeft in je les, en hoe effectief grammatica- en vocabulaireonderwijs daartoe bijdraagt.

    Naast de praktische toepassingen word je ook gestimuleerd om een visie op het vak Engels te ontwikkelen. Richtvragen hierbij zijn: wat betekent het dat Engels een lingua franca is en hoe vertaalt zich dat in je onderwijs? Wat kan het schoolvak méér betekenen op het gebied van interculturele vaardigheid en (meer)taligheid? Hierbij beroep je je op inzichten uit recent vakdidactisch onderzoek. De nadruk in de opleiding ligt op het ontwerpen van activerende lessen(series) en het kritisch evalueren van methodologie en onderwijspraktijk.

    Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-engels

Kennismaken met de opleiding?

Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.

Bekijk instellingswebsite
Taal: Nederlands (100%)
Bekostiging: Overheid
Studiepunten: 60 ECTS
Diploma: Master of Arts

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

Toelatingseisen

Om aan een master te kunnen starten, heb je een bachelordiploma nodig.

Sluit je bachelor niet direct aan op de master, of stroom je door van hbo naar wo? Dan moet je meestal een schakelprogramma of premaster volgen. Lees meer over schakelprogramma’s (Schakelprogramma, is dat nodig? - Studiekeuze123)

Collegegelden

€ 2.601
Wettelijk collegegeld
€ 2.530
Wettelijk collegegeld

Wettelijk of instellingscollegegeld?

Heb je recht op het wettelijk collegegeld of betaal je het instellingscollegegeld? Gebruik onze Collegegeldwijzer

Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de universiteit


Meer weten?

Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.

Studeren bij deze instelling

14 eerstejaars aan deze opleiding
14% van de eerstejaars studenten is man
86% van de eerstejaars studenten is vrouw
166 opleidingen
126.897 studenten in de gemeente Amsterdam Meer info over Amsterdam

Het eerste jaar

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.

Studieverloop

Diploma binnen 2 jaar

83%

behaalt een diploma voor deze opleiding
4%

behaalt een ander wo master diploma
13%

behaalt geen diploma

Meer weten?

Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?

Nationale Studenten Enquête

Jaarlijks worden studenten gevraagd hun mening te geven over hun opleiding en instelling in de Nationale Studenten Enquête van Studiekeuze123. Helaas zijn er voor deze opleiding geen studentenoordelen beschikbaar.

Oordeel afgestudeerden

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.

Studeren met een ondersteuningsbehoefte

Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.

Lees hoe het studenten van deze opleiding in de eerste periode na hun studie afgaat op de arbeidsmarkt.

De meeste informatie die je hier ziet geeft een inkijkje in de situatie van afgestudeerden aan deze opleiding 1,5 jaar nadat ze zijn afgestudeerd. De informatie heeft betrekking op de studie :study en niet alleen over de opleiding aan deze instelling. Ben je nieuwsgierig hoe we aan de informatie zijn gekomen? Klik dan bij de verschillende onderwerpen op Meer informatie.

Meest gekozen beroepen

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.

Een baan vinden...

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.

Match tussen studie en beroep

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.

Startsalaris

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.

Gemiddelde werkweek

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.

Het aantal zelfstandigen

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.

Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Universiteit van Amsterdam

Adres

Gebouw E, Roetersstraat 11
1018 WB Amsterdam

Bekijk locatie Universiteit van Amsterdam op de kaart

Contact

Neem contact op met de onderwijsinstelling

Bel Universiteit van Amsterdam 020-525 1401
Logo Universiteit van Amsterdam

Meer informatie

Bezoek ook de website van Universiteit van Amsterdam

Bezoek website van Universiteit van Amsterdam

Is het wat? Deel dit!

Wil je de opleiding Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Taal- en cultuurwetenschappen doorsturen?

Deel via WhatsApp