Wo master - Taal en Communicatie

Communicatie- & Informatiewetenschappen

Deze opleiding heet ook wel: Communicatie- en Informatiewetenschappen (brede master)
Varianten: Communicatie en Beïnvloeding, Global Communication and Diversity

Radboud Universiteit
Geschreven door Radboud Universiteit

De master Communicatie- en Informatiewetenschappen bestaat uit twee masterspecialisaties: Communicatie en Beïnvloeding, en de Engelstalige specialisatie International Business Communication.

Wat is de overeenkomst tussen de Allerhande en het jaarverslag van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten? Beide publicaties vertellen een verhaal. Weliswaar een heel eigen en uiteenlopend verhaal, maar beide zijn een vorm van communicatie. Een gratis servicemagazine voor de klanten of een verantwoording van het beleid voor ambtenaren geven ieder op hun eigen manier informatie. Hoe je communiceert en wie je informeert is voer voor communicatie- en informatiewetenschappers.

Ben je met name geïnteresseerd in zakelijke communicatie en de communicatieve struikelblokken in internationale handelscontacten, dan is de Engelstalige specialisatie International Business Communication een goede keuze. Als je interesse ligt bij communicatie van bedrijven met het eigen personeel of met klanten, dan past Communicatie en Beïnvloeding beter bij je: hierin leer je hoe bedrijven en instellingen via communicatie de opinie en het gedrag van mensen kunnen bespelen en beinvloeden.

Keuzes binnen de opleiding

  • Hoe beïnvloed je als organisatie via communicatie het gedrag en opvattingen van mensen? In dit programma leer je hoe je dergelijke processen kunt onderzoeken en wat de belangrijkste theorieën zijn.

    Hoe onderscheid je trends en hypes van gedegen effectieve communicatiestrategieën? Het goed inzetten van communicatie vraagt om specifieke vaardigheden en grondige kennis van de werking van beïnvloedende communicatie. Op dat gebied word jij een expert.

    In deze specialisatie staan de vorm en functie van persuasieve communicatie centraal, en de werking en effectiviteit ervan. Organisaties communiceren doelbewust en strategisch met hun doelgroepen: consumenten, patiënten, kiezers, burgers. Jij leert hoe je door middel van strategische keuzes het gedrag en de opvattingen van mensen kunt beïnvloeden. Je onderzoekt de processen die hierin een rol spelen en bestudeert de belangrijkste theorieën op dit terrein. Je bestudeert welke communicatievormen (inhoud, stijl en structuur) optimaal functioneren bij een bepaalde doelgroep en de doelen die de communicatie moet bereiken. Je oefent en verbetert ook je eigen communicatievaardigheden. Je analyseert praktijkcasussen en gaat aan de slag met een beïnvloedingsvraagstuk van een organisatie. Zo beweeg je voortdurend tussen onderzoek en praktijk en tussen ontwerp en reflectie.

    Kennismaken met deze variant?

    mrt.

    15

    10:00 - 15:00 uur
    Nijmegen
  • In the Master's specialisation in International Business Communication, you'll learn about all the factors that play a role in communication in order to create effective communication strategies.

    This English-taught master’s programme provides you with the knowledge and tools to function as an independent specialist in communication in international organisational contexts. You will learn how factors such as language, linguistic and cultural diversity, and globalisation play a role in profit and non-profit organisations’ communication with diverse stakeholders. You will learn how these factors can be taken into account to optimise communication with and between stakeholders with linguistically and culturally diverse backgrounds, both inside and outside the organisation.

    Kennismaken met deze variant?

    mrt.

    15

    10:00 - 15:00 uur
    Nijmegen

Kennismaken met de opleiding?

Master Open Dag (on campus en online)
10:00 - 15:00 uur
Nijmegen

Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.

Bekijk instellingswebsite
Taal: Nederlands (100%) Engels (100%)
Bekostiging: Overheid
Studiepunten: 60 ECTS
Diploma: Master of Arts

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

Toelatingseisen

Om aan een master te kunnen starten, heb je een bachelordiploma nodig.

Sluit je bachelor niet direct aan op de master, of stroom je door van hbo naar wo? Dan moet je meestal een schakelprogramma of premaster volgen. Lees meer over schakelprogramma’s (Schakelprogramma, is dat nodig? - Studiekeuze123)

Collegegelden

€ 2.601
Wettelijk collegegeld
€ 2.530
Wettelijk collegegeld

Wettelijk of instellingscollegegeld?

Heb je recht op het wettelijk collegegeld of betaal je het instellingscollegegeld? Gebruik onze Collegegeldwijzer

Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de universiteit


Meer weten?

Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.

Studeren bij deze instelling

78 eerstejaars aan deze opleiding
22% van de eerstejaars studenten is man
78% van de eerstejaars studenten is vrouw
99 opleidingen
46.634 studenten in de gemeente Nijmegen Meer info over Nijmegen

Het eerste jaar

We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.

Studieverloop

Diploma binnen 2 jaar

91%

behaalt een diploma voor deze opleiding
1%

behaalt een ander wo master diploma
8%

behaalt geen diploma

Meer weten?

Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?

Nationale Studenten Enquête

Hoe tevreden waren studenten in 2024 over aspecten van deze opleiding?


Deze opleiding
Radboud Universiteit
Landelijk gemiddelde
Communicatie- & Informatiewetenschappen
Vergelijk alle 5 opleidingen
verschil
Studenttevredenheid
4.0 / 5 3.9 / 5
0.1 meer dan landelijk gemiddelde
Sfeer 4.1 / 5 4.1 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Studiefaciliteiten 4.2 / 5 4.0 / 5
0.2 meer dan landelijk gemiddelde
Studie opnieuw kiezen 4.1 / 5 3.9 / 5
0.2 meer dan landelijk gemiddelde
Inhoud en opzet 3.8 / 5 3.8 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Aansluiting beroepspraktijk 3.5 / 5 3.2 / 5
0.3 meer dan landelijk gemiddelde
+ Meer

Oordeel afgestudeerden

Over de studie Communicatie- & Informatiewetenschappen

52% van de afgestudeerden vindt de studie een goede basis om te starten op de arbeidsmarkt
82% van de afgestudeerden zou achteraf de studie opnieuw kiezen

Studeren met een ondersteuningsbehoefte

Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.

Lees hoe het studenten van deze opleiding in de eerste periode na hun studie vergaat op de arbeidsmarkt.

De meeste informatie die je hier ziet geeft een inkijkje in de situatie van afgestudeerden aan deze opleiding 1,5 jaar nadat ze zijn afgestudeerd. De informatie heeft betrekking op de studie en niet alleen over de opleiding aan deze instelling. Ben je nieuwsgierig hoe we aan de informatie zijn gekomen? Klik dan bij de verschillende onderwerpen op 'Meer informatie'.

Meest gekozen beroepen

Specialisten op het gebied van reclame en marketing 28%
Specialisten op het gebied van public relations 18%
Bedrijfs- en organisatieanalisten 8%
Professoren en andere onderwijsgevenden in het hoger onderwijs 6%

Een baan vinden...

Duurt gemiddeld 14 maanden. 35% krijgt een vast contract

Match tussen studie en beroep

70% vond een baan binnen het vakgebied van de studie

27% van de banen zijn op het niveau van de studie

Startsalaris

Het startsalaris na deze studie ligt lager dan het gemiddelde van alle Wo master opleidingen.

€ 2.625

Geschatte startsalaris na deze opleiding

€ 2.949

Geschat van alle Wo master opleidingen

Gemiddelde werkweek

Hoeveel uur afgestudeerden gemiddeld werken bij hun huidige baan.

37 uur

Gemeten 1,5 jaar na afstuderen

Het aantal zelfstandigen

Het aantal mensen met deze opleiding dat werkt als zelfstandige. Zelfstandigen en ondernemers als percentage van de beroepsbevolking.

3%

Deze studie

Tevredenheid van afgestudeerden over hun huidige baan

Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal 1 tot 5) dat afgestudeerden geven over hun huidige baan

3.8 / 5

Beoordeeld 1,5 jaar na afstuderen

Tevredenheid van afgestudeerden over hun carrièrekansen

Het gemiddelde oordeel dat afgestudeerden geven over de mogelijkheden en vooruitzichten in hun loopbaan.

3.7 / 5

Beoordeeld 1,5 jaar na afstuderen

Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Radboud Universiteit

Adres

Houtlaan 4
6525 XZ Nijmegen

Bekijk locatie Radboud Universiteit op de kaart
Logo Radboud Universiteit

Meer informatie

Bezoek ook de website van Radboud Universiteit

Bezoek website van Radboud Universiteit

Is het wat? Deel dit!

Wil je de opleiding Communicatie- & Informatiewetenschappen doorsturen?

Deel via WhatsApp