Wo master - Taal en Communicatie
Varianten: Vertalen in Europa, Applied Linguistics - TEFL, Neurolinguïstiek, Theoretical and Empirical Linguistics
Deze master richt zich op het taalvermogen van de mens. Je bestudeert taalverwerving, taalstructuur en kenmerken, vertalingen, meertaligheid, of taalstoornissen.
De master Taalwetenschappen duurt één jaar. Je kiest een van de volgende tracks:
- Neurolinguïstiek
- Applied Linguistics - TEFL
- Vertalen in Europa
- Theoretical and Empirical Linguistics - met een specialisatie in The Human Language System, of Language Development and Variation
- Multilingualism
Binnen de Neurolinguïstiek besteed je aandacht aan de relatie tussen taal en hersenen. Je bestudeert vooral taalstoornissen zoals dyslexie en stoornissen op het gebied van taalontwikkeling. Bij Applied Linguistics - TEFL (Engelstalig) houd je je bezig met taalverwerving. Je richt je onder andere op de theorieën over het aanleren van een tweede taal en de didactische toepassingen hiervan. Deze mastertrack wordt in het Engels gegeven. Bij Vertalen in Europa (Nederlandstalig) leer je strategieën toe te passen waarmee je veelvoorkomende vertaalproblemen in zakelijke teksten op creatieve wijze kunt aanpakken. Theoretical and Empirical Linguistics (Engelstalig) richt zich onder andere op de manier waarop taal is geconstrueerd...
Ben je geïnteresseerd in verschillen tussen talen en culturen? Wil je leren hoe je de boodschap uit een andere taal met behulp van de nieuwste technologie effectief overbrengt in het Nederlands? En wil je actuele kennis en vaardigheden opdoen waar écht vraag naar is op de arbeidsmarkt? Dan is deze nieuwe mastertrack iets voor jou.
In de eenjarige mastertrack Vertalen in Europa leer je strategieën toepassen waarmee je veelvoorkomende vertaalproblemen in zakelijke teksten op creatieve wijze kunt aanpakken. Aan de hand van taalkundige theorieën verdiep je je kennis van taalverschillen en ga je na hoe je constructies uit een vreemde taal naar keuze soepel kunt omzetten naar het Nederlands. Je krijgt niet alleen vaardigheid in het grondig analyseren en vertalen van anderstalige teksten, maar leert ook Nederlandse teksten herschrijven voor een specifieke doelgroep. Daarnaast krijg je met behulp van relevante vertaaltheorieën inzicht in hoe je je keuzes kunt verantwoorden. Beheersing van up-to-date vertaaltools maakt natuurlijk ook deel uit van je competenties. Wat is de meerwaarde van de mens ten opzichte van vertaalmachines en AI-toepassingen zoals ChatGPT? Het is in deze tijd essentieel om hiervan uitstekend op de hoogte te zijn. Bij het schrijven van de scriptie krijg je de gelegenheid al je kennis en vaardigheden toe te passen.Je krijgt in elk geval training in vertalen va
mrt.
17
Can you learn a new language the same way you learned your mother tongue? How does our brain cope with multiple languages? Is there a teaching pedagogy that is the most effective?
This Master's track focuses on research into second or foreign language learning and teaching. You study the learning process and the use of new languages and the track allows you to focus your research on your language of choice: English as a second language, Dutch, French, German, Swedish, Chinese, etc. The skills and knowledge you acquire in this track are highly valued in areas of language teaching and testing, educational publishing, language policy making, and linguistic research.
You will approach second language acquisition from many angles, including linguistics, (social and cognitive) psychology, social interaction, and language teaching and assessment. The dynamic aspects of language development—how a wide range of factors (e.g. a learner's age, motivation, the amount of input) affect the learning process—receives particular attention. As such, our MA track trains you to become an all-round expert on second language development.
While this is not a teacher training programme, there is ample opportunity to discuss teaching-related issues and it is possible in some cases to do a language teaching internship.
Read more about the Department of Applied Linguistics.
mrt.
17
In deze mastertrack onderzoek je waarom mensen dyslectisch zijn en wat voor effect hersenbeschadigingen kunnen hebben op taal. Vanuit de taalkunde en neuropsychologie bestudeer je taalstoornissen.
De eenjarige MA-track Neurolinguïstiek houdt zich bezig met vragen over taalstoornissen: Hoe komt het dat normaal ontwikkelende kinderen taal schijnbaar moeiteloos leren, terwijl dit niet geldt voor kinderen met gehoorafwijkingen of het syndroom van Down? Waarom hebben sommige kinderen grote moeite met leren lezen en hoe ontstaat afasie?In semester 1 worden drie onderzoekscolleges aangeboden: Verworven spraak- en taalstoornissen, Stoornissen in de spraak- en taalontwikkeling en Dyslexie. In semester 2 loop je stage. Als je een therapiebevoegdheid wilt behalen en je hebt tijdens je BA Taalwetenschap het logopedietraject gevolgd, wordt deze stage verzorgd door de opleiding Logopedie van de Hanze.Mocht je geen Logopedie hebben gevolgd maar wel je therapiebevoegdheid willen halen, is het mogelijk het logopedietraject in het geheel tijdens de MA te volgen. Dit traject duurt dan 2,5 jaar. Voor meer info kun je contact opnemen met de studieadviseur.
Als je al een therapiebevoegdheid hebt, of je wilt geen therapiebevoegdheid halen, kun je voor een onderzoeksgerichte stage kiezen i.p.v. een klinische stage.
Je sluit je opleiding af met een scriptie. Na afronding van je studie ontvang
mrt.
17
How is language constructed and which aspects can be distinguished and studied? How are these aspects realized in different language families and specific languages?
Theoretical and Empirical Linguistics is a one-year Master's track of the MA Linguistics which is based on the strengths of the Groningen Linguistics department (English, German, French, Italian, Russian, Spanish, Swedish). Students can choose between two specializations: The Human Language System (THLS) and Language Development and Variation (LDV).This MA track offers students a broad and attractive, but coherent and cohesive, range of options, oriented along the following approaches:* Empirical investigation of the structure of the European languages, with focus on synchronic and diachronic variation* Theoretical study of syntax, semantics, morphology, and phonology/phonetics* Use of a variety of data (native speaker intuitions, corpus data, language acquisition data) and methodsThe track focuses on language with all its complexities. The main focus is how to make sense of complex data in order to be able to study the structure, variation, change, and development of language, so as to obtain a better understanding of the human language faculty. It covers the principal subfields of linguistic study (sound, structure, meaning), and offers plenty of opportunity for students to focus on a particular language or langu
mrt.
17
Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.
Bekijk instellingswebsiteOm toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.
Om aan een master te kunnen starten, heb je een bachelordiploma nodig.
Sluit je bachelor niet direct aan op de master, of stroom je door van hbo naar wo? Dan moet je meestal een schakelprogramma of premaster volgen. Lees meer over schakelprogramma’s (Schakelprogramma, is dat nodig? - Studiekeuze123)
Heb je recht op het wettelijk collegegeld of betaal je het instellingscollegegeld? Gebruik onze Collegegeldwijzer
Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de universiteit
Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.
Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?
Hoe tevreden waren studenten in 2024 over aspecten van deze opleiding?
Deze opleiding
Rijksuniversiteit Groningen |
Landelijk gemiddelde
Taalwetenschappen Vergelijk alle 7 opleidingen |
verschil | |
---|---|---|---|
Studenttevredenheid
Meer informatie | 3.9 / 5 | 3.8 / 5 | |
Sfeer | 4.3 / 5 | 4.2 / 5 | |
Studiefaciliteiten | 4.0 / 5 | 3.9 / 5 | |
Studie opnieuw kiezen | 3.8 / 5 | 3.8 / 5 | |
Inhoud en opzet | 3.9 / 5 | 3.8 / 5 | |
Aansluiting beroepspraktijk | 3.4 / 5 | 3.5 / 5 | |
Studenttevredenheid
Meer informatie | 3.9 / 5 | 3.8 / 5 | |
Sfeer | 4.3 / 5 | 4.2 / 5 | |
Studiefaciliteiten | 4.0 / 5 | 3.9 / 5 | |
Studie opnieuw kiezen | 3.8 / 5 | 3.8 / 5 | |
Inhoud en opzet | 3.9 / 5 | 3.8 / 5 | |
Aansluiting beroepspraktijk | 3.4 / 5 | 3.5 / 5 | |
Docenten | 4.1 / 5 | 4.1 / 5 | |
Lesstof in het Engels | 4.1 / 5 | 4.5 / 5 | |
Studiebegeleiding | 4.5 / 5 | 3.9 / 5 | |
Toetsing en beoordeling | 3.9 / 5 | 3.8 / 5 | |
Betrokkenheid en contact | 4.0 / 5 | 4.0 / 5 | |
Studiedruk |
Over de studie Taalwetenschappen
Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.
Lees hoe het studenten van deze opleiding in de eerste periode na hun studie vergaat op de arbeidsmarkt.
De meeste informatie die je hier ziet geeft een inkijkje in de situatie van afgestudeerden aan deze opleiding 1,5 jaar nadat ze zijn afgestudeerd. De informatie heeft betrekking op de studie en niet alleen over de opleiding aan deze instelling. Ben je nieuwsgierig hoe we aan de informatie zijn gekomen? Klik dan bij de verschillende onderwerpen op 'Meer informatie'.
Audiologen en logopedisten | 13% |
Onderwijsgevenden in het secundair onderwijs | 8% |
Professoren en andere onderwijsgevenden in het hoger onderwijs | 8% |
Specialisten op het gebied van beleidsadministratie | 8% |
Specialisten op het gebied van onderwijsmethoden | 8% |
Duurt gemiddeld 15 maanden. 30% krijgt een vast contract
64% vond een baan binnen het vakgebied van de studie
48% van de banen zijn op het niveau van de studie
Het startsalaris na deze studie ligt lager dan het gemiddelde van alle Wo master opleidingen.
€ 2.540
Geschatte startsalaris na deze opleiding
€ 2.949
Geschat van alle Wo master opleidingen
Hoeveel uur afgestudeerden gemiddeld werken bij hun huidige baan.
35 uur
Gemeten 1,5 jaar na afstuderen
Het aantal mensen met deze opleiding dat werkt als zelfstandige. Zelfstandigen en ondernemers als percentage van de beroepsbevolking.
5%
Deze studie
Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Rijksuniversiteit Groningen
Oude Boteringestraat 44
9712 GL
Groningen
Bezoek ook de website van Rijksuniversiteit Groningen
Bezoek website van Rijksuniversiteit Groningen