Wo master - Onderwijs en Opvoeding
Deze opleiding heet ook wel:
Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen - Geschiedenis
Varianten:
Educatie Mens- en Maatschappijwetenschappen - Economie en Bedrijfseconomie, Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen - Maatschappijleer, Educ...
Wil je je na je bachelor verder verdiepen in geschiedenis én leren om die kennis over te brengen aan jongeren? Het onderwijs zoekt inspirerende docenten geschiedenis!
Wie herinnert zich niet die ene fantastische docent? Als leraar heb je een enorme invloed op de ontwikkeling van jongeren. Leerlingen willen een leraar die weet waar hij/zij het over heeft, dit op een actieve manier kan overbrengen én oog voor de leerling heeft. In deze tweejarige master ontwikkel je je niet alleen tot historisch wetenschapper, maar ook tot docent Geschiedenis voor alle niveaus van het voortgezet onderwijs.Het eerste jaar van de master heeft daarom een verdiepend karakter: je ontwikkelt jezelf als historicus. Je volgt vakken van de mastertrack History and Heritage Consultancy of Politics, Organization and Learning Histories of Un/sustainable Societies: Past, Present and Future. In het tweede semester loop je een korte stage om de basis van het lesgeven onder de knie te krijgen.In het tweede jaar volg je vakken bij de Lerarenopleiding. Daar ligt de nadruk op de verbinding tussen theorie en praktijk. Door de theorie begrijp je hoe leerlingen geschiedenis leren - en wat dat betekent voor je lessen. Vana...
Wil je je vakinhoudelijke kennis verdiepen, maar ook de vaardigheden leren om les te geven of op andere manieren informatie over te dragen?
In deze master word je opgeleid tot een communicatieve econoom of bedrijfskundige. Je leert je vakkennis productief, creatief en communicatief toe te passen in de rol van instructeur, docent, coach, presentator en/of onderzoeker. Maar ook het geven van individuele coaching behoort tot jouw mogelijkheden. Bovendien weet je de weg in het (hoger) onderwijs. Na deze tweejarige opleiding heb je twee masterdiploma's op zak.
Het eerste jaar volg je een Economie of Bedrijfskunde master naar keuze. Tijdens die opleiding volg je in het tweede semester alvast het vak Neem regie. Tijdens een oriënterende stage op een school voor voortgezet onderwijs geef je een serie lessen, waarvan een aantal zelfstandig.
In het tweede jaar krijg je eigen klassen en geef je dus opnieuw een aantal uren zelfstandig les op een school voor voortgezet onderwijs. Eén dag in de week is bestemd voor colleges, mentorbijeenkomsten en groepsopdrachten.
Tijdens deze opleiding ontwikkel je competenties op het gebied van lesgeven, omgaan met groepen, management, en het ontwerpen van lesmateriaal.
mrt.
17
Je verdiepen in politieke en maatschappelijke ontwikkelingen - én leren die kennis over te brengen aan jongeren? Het onderwijs zoekt inspirerende docenten maatschappijleer!Wie herinnert zich niet die ene fantastische docent? Als leraar heb je een enorme invloed op de ontwikkeling van jongeren. Leerlingen willen een leraar die weet waar hij/zij het over heeft, dit op een actieve manier kan overbrengen én oog voor de leerling heeft. In deze tweejarige opleiding ontwikkel je je tot docent voor de bovenbouw van de havo en het vwo.In het eerste jaar van je master volg je het programma ‘Politiek, Maatschappij en Beleid’ van de master Sociologie. Je verdiept je daar in de onderwerpen die je later ook je leerlingen moet onderwijzen – rond politiek, recht en de pluriforme samenleving. In het tweede semester loop je een korte stage om te kijken of het onderwijs iets voor je is.In het tweede jaar volg je vakken bij de Lerarenopleiding. Daar ligt de nadruk op de verbinding tussen theorie en praktijk. Door de theorie begrijp je hoe leerlingen zich maatschappijleer eigen maken - en wat dat betekent voor je lessen. Vanaf het begin van het jaar geef je die lessen op een school in Noord-Nederland.Dat doe je niet alleen: je werkt veel samen met je medestudenten – in je eigen vak, maar ook met die van andere schoolvakken. De begeleiding is intensief, zowel op je stageschool als op de univ
mrt.
17
Wil je je na je bachelor verder verdiepen in geografie, planologie of demografie én leren om die kennis over te brengen aan jongeren? Het onderwijs zoekt inspirerende docenten aardrijkskunde!
Wie herinnert zich niet die ene fantastische docent? Als leraar heb je een enorme invloed op de ontwikkeling van jongeren. Leerlingen willen een leraar die weet waar hij/zij het over heeft, dit op een actieve manier kan overbrengen én oog voor de leerling heeft. In deze tweejarige master ontwikkel je je niet alleen tot tot geograaf, planoloog of demograaf, maar ook tot docent aardrijkskunde voor alle niveaus van het voortgezet onderwijs.Het eerste jaar van de master heeft daarom een verdiepend karakter. Je volgt vakken uit een van de vijf masterprogramma’s van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. In het tweede semester loop je een korte stage om de basis van het lesgeven onder de knie te krijgen.In het tweede jaar volg je vakken bij de Lerarenopleiding. Daar ligt de nadruk op de verbinding tussen theorie en praktijk. Door de theorie begrijp je hoe leerlingen aardrijkskunde leren - en wat dat betekent voor je lessen. Vanaf het begin van het jaar geef je die lessen op een school in Noord-Nederland.Dat doe je niet alleen: je werkt veel samen met je medestudenten – met die van aardrijkskunde, maar ook die van andere vakken. De begeleiding is intensief, zowel op je stageschool als op
mrt.
17
Wil je na je studie Filosofie zelf voor de klas staan? Met deze educatieve master verdiep je je kennis van de filosofie; en leer je om die kennis over te brengen aan middelbare scholieren.
Tijdens deze master combineer je een inhoudelijk programma Filosofie met een programma van de Lerarenopleiding.
De opleiding duurt twee jaar. Het eerste jaar richt je je vooral op het Filosofie programma. Je kan zowel kiezen voor de theoretische variant van het programma, waarin je twee extra specialisatiekeuzevakken volgt en een masterscriptie van 15 ECTS schrijft, of het praktische profiel, waarin je een stage van 15 ECTS volgt en een masterscriptie van 10 ECTS schrijft. Daarnaast volg je een basiscursus didactiek en loop je een oriënterende stage op een middelbare school. Hierdoor maak je kennis met de onderwijspraktijk en leer je zodoende of het iets voor je is om in het middelbaar onderwijs te werken. In verband met deze stage op de middelbare school wordt geadviseerd om het theoretische profiel van de Filosofie master te kiezen. In het tweede jaar van de opleiding doe je vervolgcursussen vakdidactiek, pedagogiek en leer je je academische vaardigheden toe te passen in de lespraktijk door een Lesson Study uit te voeren. In de verdiepende stages op de middelbare school kom je voor de klas te staan met je eigen lessen filosofie. Als je klaar bent met de opleiding heb je niet alleen
mrt.
17
Wil je je verdiepen in aardrijkskunde, economie, filosofie, geschiedenis, godsdienst & levensbeschouwing of maatschappijleer en je vak leren over te brengen? Het onderwijs zoekt inspirerende docenten!
Wie herinnert zich niet die ene fantastische docent? Als leraar heb je een enorme invloed op de ontwikkeling van jongeren. Leerlingen willen een leraar die weet waar hij/zij het over heeft, dit op een actieve manier kan overbrengen én oog voor de leerling heeft. In deze tweejarige master ontwikkel je je niet alleen tot wetenschapper, maar ook tot docent voor alle niveaus van het voortgezet onderwijs. Je kunt daarbij kiezen uit de tracks aardrijkskunde, economie & bedrijfseconomie, filosofie, geschiedenis, godsdienst & levensbeschouwing of maatschappijleer.Het eerste jaar van de master heeft daarom een verdiepend karakter: je ontwikkelt jezelf als expert in je vak. Je volgt vakken uit vakmaster; welke master dat is, verschilt per track. In het tweede semester loop je een korte stage om de basis van het lesgeven onder de knie te krijgen.In het tweede jaar volg je vakken bij de Lerarenopleiding. Daar ligt de nadruk op de verbinding tussen theorie en praktijk. Door de theorie begrijp je hoe leerlingen je vak leren - en wat dat betekent voor je lessen. Vanaf het begin van het jaar geef je die lessen op een school in Noord-Nederland.Dat doe je niet alleen: je werkt veel samen met
mrt.
17
Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.
Bekijk instellingswebsiteOm toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.
Om aan een master te kunnen starten, heb je een bachelordiploma nodig.
Sluit je bachelor niet direct aan op de master, of stroom je door van hbo naar wo? Dan moet je meestal een schakelprogramma of premaster volgen. Lees meer over schakelprogramma’s (Schakelprogramma, is dat nodig? - Studiekeuze123)
Heb je recht op het wettelijk collegegeld of betaal je het instellingscollegegeld? Gebruik onze Collegegeldwijzer
Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de universiteit
Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.
Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.
Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?
Hoe tevreden waren studenten in 2024 over aspecten van deze opleiding?
Deze opleiding
Rijksuniversiteit Groningen |
Landelijk gemiddelde
Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen Vergelijk alle 4 opleidingen |
verschil | |
---|---|---|---|
Studenttevredenheid
Meer informatie | 3.6 / 5 | 3.7 / 5 | |
Sfeer | 4.4 / 5 | 4.4 / 5 | |
Studiefaciliteiten | 3.9 / 5 | 4.1 / 5 | |
Studie opnieuw kiezen | 3.8 / 5 | 3.7 / 5 | |
Inhoud en opzet | 3.6 / 5 | 3.6 / 5 | |
Aansluiting beroepspraktijk | 4.4 / 5 | 4.6 / 5 | |
Studenttevredenheid
Meer informatie | 3.6 / 5 | 3.7 / 5 | |
Sfeer | 4.4 / 5 | 4.4 / 5 | |
Studiefaciliteiten | 3.9 / 5 | 4.1 / 5 | |
Studie opnieuw kiezen | 3.8 / 5 | 3.7 / 5 | |
Inhoud en opzet | 3.6 / 5 | 3.6 / 5 | |
Aansluiting beroepspraktijk | 4.4 / 5 | 4.6 / 5 | |
Docenten | 4.1 / 5 | 4.2 / 5 | |
Lesstof in het Engels | - / 5 | - / 5 | - |
Studiebegeleiding | 4.3 / 5 | 4.3 / 5 | |
Toetsing en beoordeling | 3.5 / 5 | 3.4 / 5 | |
Betrokkenheid en contact | 4.1 / 5 | 4.1 / 5 | |
Studiedruk |
Over de studie Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen
Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.
Lees hoe het studenten van deze opleiding in de eerste periode na hun studie afgaat op de arbeidsmarkt.
De meeste informatie die je hier ziet geeft een inkijkje in de situatie van afgestudeerden aan deze opleiding 1,5 jaar nadat ze zijn afgestudeerd. De informatie heeft betrekking op de studie en niet alleen over de opleiding aan deze instelling. Ben je nieuwsgierig hoe we aan de informatie zijn gekomen? Klik dan bij de verschillende onderwerpen op 'Meer informatie'.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.
79% vond een baan binnen het vakgebied van de studie
68% van de banen zijn op het niveau van de studie
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.
Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Rijksuniversiteit Groningen
Oude Boteringestraat 44
9712 GL
Groningen
Bezoek ook de website van Rijksuniversiteit Groningen
Bezoek website van Rijksuniversiteit Groningen