Wo master - Onderwijs en Opvoeding
Varianten: Lerarenopleiding Biologie, Lerarenopleiding Wiskunde, Lerarenopleiding Scheikunde, Lerarenopleiding Natuurkunde, Lerarenopleiding Informatica
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. In voltijd duurt de opleiding een jaar, in deeltijd anderhalf tot twee jaar. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Tijdens de opleiding tot leraar in een van de Bètavakken leer je hoe je je kennis kunt overdragen en leerlingen motiveert en inspireert. Je leert inspelen op en kritisch oordelen over de snel veranderende wereld waarin je vakgebied een grotere rol speelt dan de meeste leerlingen op het eerste gezicht denken. Daarnaast help je leerlingen mondige en besluitvaardige burgers te worden.
De Master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Bètawetenschappen wordt aangeboden voor de volgende schoolvakken:
* Biologie
* Informatica
* Natuurkunde
* Scheikunde
* Wiskunde
De Universiteit van Amsterdam besteedt veel tijd aan vakdidactiek van het specifieke schoolvak waarvoor de master wordt gevolgd. De UvA biedt de eerstegraads lerarenopleiding aan voor in totaal 24 schoolvakken.
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Biologie raakt iedereen, bewust en onbewust, en op elk moment in je leven. Of het nu gaat om hoe de gezondheid van het menselijk lichaam beïnvloed wordt door voeding, verzorging en seksueel gedrag, of om hoe de kreeften op het fietspad beïnvloed worden door concurrentie, voedselvoorraden en migratie.
Bij vakdidactiek Biologie leer je hoe je leerlingen op een leuke en effectieve manier biologische kennis en vaardigheden aanleert, maar ook hoe je ethische dilemma's aansnijdt en de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen betrekt in je lessen. Zo kom je tot veel vragen die in biologielessen aan bod kunnen komen, bijvoorbeeld: “Waar haalt een kastanje de bouwstoffen vandaan om tot een boom uit te groeien?” of “Vind je dat er meer, minder of evenveel melk gedronken moet worden?”.
Tijdens de werkcolleges maken we gebruik van nieuwe en oude inzichten. Kennis uit vakdidactische onderzoeken combineren met we met veel met en van elkaar leren; je leest, probeert werkvormen uit, discussieert, komt tot afstemming voor de school waar je zelf je (stage)lessen geeft en deelt je ervaringen.
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-biologie
feb.
10
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Wiskunde is het grootste vak op school, maar heeft het minst aantal beschikbare docenten. Het is het grootste vak op school omdat het eigenlijk vier vakken betreft; wiskunde A, B, C en D. Het is een exact vak met mogelijkheid om materialen te gebruiken, te experimenteren, te brainstormen, gebruik te maken van diverse werkvormen en films en om te leren van de geschiedenis van de wiskunde. Kortom een breed en heel fijn vak om te geven op heel veel verschillende niveaus.
Tijdens de Lerarenopleiding wiskunde leer je begrijpen hoe leerlingen wiskunde leren, en zullen we het hebben over de principes die ten grondslag liggen aan het omgaan met getallen, aan meetkundig denken, aan het slim leren omgaan met formules, het succesvol inzetten van wiskunde voor modelleringstoepassingen en simulaties.
Hou jij van wiskunde en heb je het in je om dit aan jonge mensen over te dragen? Wij leiden je op tot een succesvolle docent, die goed kan inspelen op, maar ook kritisch kan oordelen over, de snel veranderende wereld van exacte wetenschappen en technologie.
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-wiskunde
feb.
10
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Scheikunde is een bijzonder vak, dat zich bezighoudt met het spul waar de wereld van gemaakt is. Het is niet alleen een schoolvak, maar ook een wetenschap en heeft zijn eigen industrie. Daarnaast is het een hulpvak voor belangrijke zaken zoals geneeskunde en farmacie. Als scheikundeleraar help je leerlingen om hier hun weg in te vinden. Het gaat hierbij om alle leerlingen! Zij die niets met het vak te maken willen hebben, maar leven in een wereld waar chemie overal is. Zij die het nodig hebben als hulpvak. En uiteraard ook de leerlingen die het vak zo mooi vinden dat ze zich er verder in willen verdiepen. Al die leerlingen verdienen een eigen aanpak. Dat leer je bij de eerstegraads lerarenopleiding Scheikunde.
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-scheikunde
feb.
10
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Het is fascinerend om jonge mensen verschijnselen in de natuur te laten ontdekken en te helpen bij vragen zoals 'Hoe kan dat?', 'Hoe kunnen we dat begrijpen?' en 'Kunnen we het voorspellen?'. Proefjes doen, aan problemen werken, stap-voor-stap leerlingen introduceren in de kennis en techniek van de wetenschap zijn taken voor de natuurkundeleraar.
De toekomst van de wetenschap en dus ook van onze samenleving zit nu in de schoolbanken. Je kunt leerlingen helpen om mondige en besluitvaardige burgers te worden in deze complexe technologische wereld. Daarnaast ben je het voorbeeld voor de toekomstige jonge onderzoekers.
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-natuurkunde
feb.
10
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Bijna iedere dag kan je in de media zien wat de invloed van technologische innovaties is op de mens en samenleving. Een belangrijke drijfveer daarvoor is de impact van Informatica. Denk bijvoorbeeld aan de effecten van kunstmatige intelligentie, robotica, big data of the internet of things (IoT). In deze verwarrende en tegelijkertijd veelbelovende tijd bieden deze technologieën aan de ene kant enorme kansen; ze kunnen crises oplossen en bijdragen aan het creëren van meer welvaart en geluk. Aan de andere kant zijn hier risico`s aan verbonden; denk aan privacy issues en aan steeds groter wordende economische en sociale ongelijkheden.
Op de middelbare school is Informatica een keuzevak in de bovenbouw. Daarnaast neemt digitale geletterdheid een steeds belangrijkere rol in, met name in de onderbouw. Tijdens de Lerarenopleiding Informatica leer je begrijpen hoe leerlingen Informatica leren, en gaan we in op doceerprincipes die ten grondslag liggen aan bijvoorbeeld het leren programmeren, algoritmes of user experience.
De lerarenopleiding Informatica wordt zowel in voltijd als in deeltijd aangeboden.
Kijk voor meer informatie op http://uva.nl/lerarenopleiding-informatica
feb.
10
Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.
Bekijk instellingswebsiteOm toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.
Om aan een master te kunnen starten, heb je een bachelordiploma nodig.
Sluit je bachelor niet direct aan op de master, of stroom je door van hbo naar wo? Dan moet je meestal een schakelprogramma of premaster volgen. Lees meer over schakelprogramma’s (Schakelprogramma, is dat nodig? - Studiekeuze123)
Heb je recht op het wettelijk collegegeld of betaal je het instellingscollegegeld? Gebruik onze Collegegeldwijzer
Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de universiteit
Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.
Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?
Jaarlijks worden studenten gevraagd hun mening te geven over hun opleiding en instelling in de Nationale Studenten Enquête van Studiekeuze123. Helaas zijn er voor deze opleiding geen studentenoordelen beschikbaar.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.
Lees hoe het studenten van deze opleiding in de eerste periode na hun studie vergaat op de arbeidsmarkt.
De meeste informatie die je hier ziet geeft een inkijkje in de situatie van afgestudeerden aan deze opleiding 1,5 jaar nadat ze zijn afgestudeerd. De informatie heeft betrekking op de studie en niet alleen over de opleiding aan deze instelling. Ben je nieuwsgierig hoe we aan de informatie zijn gekomen? Klik dan bij de verschillende onderwerpen op 'Meer informatie'.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Universiteit van Amsterdam
Gebouw E, Roetersstraat 11
1018 WB
Amsterdam
Bezoek ook de website van Universiteit van Amsterdam
Bezoek website van Universiteit van Amsterdam