Wo bachelor - Taal en Communicatie Eerder bekeken

Communicatie- en Informatiewetenschappen

Tilburg University
Geschreven door Tilburg University

In de multidisciplinaire bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen bestudeer je hoe mensen informatie verwerken en wat er nodig is om communicatie succesvol te laten verlopen. Ontwikkel jezelf tot een veelzijdig expert door kennis te combineren uit vakgebieden als communicatiewetenschap, cognitiewetenschap, marketingcommunicatie, taalkunde, psychologie en user experience design.
De opleiding biedt veel keuzemogelijkheden en drie tracks waarmee je je kunt specialiseren: Bedrijfscommunicatie en Digitale Media, Communicatie en Cognitie en New Media Design. Wil je liever een breed vakkenpakket, dan kun je er ook voor kiezen om Communicatie- en Informatiewetenschappen zonder track te volgen.

Keuzes binnen de opleiding

  • Digitalisering heeft de manier waarop bedrijven en individuen communiceren de afgelopen jaren ingrijpend veranderd en verandert die nog iedere dag. Met Bedrijfscommunicatie en Digitale Media verdiep je je in wat deze veranderingen betekenen voor bedrijven en organisaties. Hoe kunnen bedrijven digitale media benutten voor hun interne communicatie? En hoe voor hun communicatie met klanten en andere externe partijen? Welke kansen én uitdagingen brengen sociale media met zich mee als het gaan om reputatiemanagement? Word een communicatie-expert die interne en externe communicatie in bedrijven kan analyseren en optimaliseren en die kan adviseren over de strategische inzet van de allernieuwste mediavormen.

    Kennismaken met deze afstudeerrichting?

    okt.

    1

    t/m 3 okt. 2024
    Online
  • Communicatie heeft altijd een doel. Het is lang niet vanzelfsprekend dat dat doel bereikt wordt. Met Communicatie en Cognitie verdiep je je in processen en aspecten die samen bepalen of communicatie succesvol verloopt. Hoe verwerken mensen informatie en welke rol spelen emoties daarbij? Wat zijn de voordelen van communiceren met beeld in plaats van tekst? Wat kun je bereiken met de inzet van digitale middelen, zoals chatbots? En hoe houd je rekening met eigenschappen en behoeften van je doelgroep(en)? Word een communicatie-expert die de psychologische kant van communicatie begrijpt en die kan adviseren over hoe je communicatie het beste vormgeeft om de kans op succes te vergroten.

    Kennismaken met deze afstudeerrichting?

    okt.

    1

    t/m 3 okt. 2024
    Online
  • Op allerlei gebieden van ons dagelijks leven komen we in contact met nieuwe media. Met New Media Design verdiep je je in hoe nieuwe media ons kunnen ondersteunen en hoe je zorgt voor een optimale user experience. Welke rol kunnen games spelen in het overwinnen van angsten? Op welke manier kunnen apps het leren leuker en gemakkelijker maken? Hoe kan Augmented Reality helpen om gezondere of duurzamere keuzes te maken? En waar moet je in het ontwerpproces van nieuwe media allemaal rekening mee houden? Ontwikkel je tot een nieuwe media expert die creativiteit combineert met gedegen onderzoeksvaardigheden en die kan bijdragen aan de ontwikkeling van innovatieve en impactvolle nieuwe media voor allerlei domeinen.

    Kennismaken met deze afstudeerrichting?

    okt.

    1

    t/m 3 okt. 2024
    Online

Kennismaken met de opleiding?

Online Orientatiedagen
t/m 3 okt. 2024
Online
+ Meer open dagen

Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.

Bekijk instellingswebsite
Taal: Nederlands (40%) Engels (60%)
Bekostiging: Overheid
Studenten: 637
Studiepunten: 180 ECTS
Diploma: Bachelor of Science

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

COVID-19 kan invloed hebben op de cijfers. Lees hier meer.

Filler

Toelatingseisen

Niet toelaatbaar

Wettelijke eisen

  • CM Directe toegang
  • EM Directe toegang
  • NG Directe toegang
  • NT Directe toegang
Niet toelaatbaar

Bekijk de aanvullende toelatingseisen die door de instelling worden gesteld op de website van de onderwijsinstelling.

Studiekeuzecheck

Als je je op tijd hebt aangemeld, heb je bij de meeste opleidingen recht op een studiekeuzecheck. Dit helpt je te checken of de opleiding bij je past. Soms is deelname verplicht. Opleidingen met selectie bieden geen studiekeuzecheck aan. Bij particuliere opleidingen heb je geen recht op een studiekeuzecheck.

Collegegelden

€ 2.530
Wettelijk collegegeld
€ 2.314
Wettelijk collegegeld

Meer over collegegeld

Meer informatie over collegegeld lees je op de overzichtspagina Alles over collegegeld.

Wettelijk of instellingscollegegeld?

Heb je recht op het wettelijk collegegeld of betaal je het instellingscollegegeld? Gebruik onze Collegegeldwijzer

Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de universiteit


Meer weten?

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.

Filler

Studeren bij deze instelling

637 studenten volgen deze opleiding
212 eerstejaars aan deze opleiding
24% van de eerstejaars studenten is man
76% van de eerstejaars studenten is vrouw
70 opleidingen
30.330 studenten in de gemeente Tilburg Meer info over Tilburg

Het eerste jaar

42 ECTS bindend studieadvies

Studieverloop

Doorstroom

52%
stroomt door naar het tweede jaar

Doorstuderen

78%
studeert door na afronden van deze opleiding

Diploma binnen 4 jaar

30%

behaalt een diploma voor deze opleiding
33%

behaalt een ander wo bachelor of master diploma
37%

behaalt geen diploma

Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?

Filler

Nationale Studenten Enquête

Hoe tevreden waren studenten in 2024 over aspecten van deze opleiding?

COVID-19 kan invloed hebben op de cijfers. Lees hier meer.


Deze opleiding
Tilburg University
Landelijk gemiddelde
Communicatie- en Informatiewetenschappen
Vergelijk alle 5 opleidingen
Verschil
Studenttevredenheid
Meer informatie
3.8 / 5 3.7 / 5
0.1 meer dan landelijk gemiddelde
Sfeer 4.1 / 5 4.0 / 5
0.1 meer dan landelijk gemiddelde
Studiefaciliteiten 3.9 / 5 3.9 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Studie opnieuw kiezen 3.8 / 5 3.6 / 5
0.2 meer dan landelijk gemiddelde
Inhoud en opzet 3.8 / 5 3.7 / 5
0.1 meer dan landelijk gemiddelde
Aansluiting beroepspraktijk 2.6 / 5 2.6 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
+ Meer

Oordeel afgestudeerden

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Kijk voor meer informatie op de website van de onderwijsinstelling.

Studeren met een ondersteuningsbehoefte

Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.

Je bent klaar met je studie. Hoe ziet de volgende stap eruit?

COVID-19 kan invloed hebben op de cijfers. Lees hier meer.

Filler

Arbeidsmarkt​informatie

Landelijk voor studie Communicatie- en Informatiewetenschappen

84% van de werkenden vond een baan op niveau
70% vond een baan binnen het vakgebied van de studie
€ 2.335 bruto startsalaris op basis van 36 uur per week

Meest gekozen masters

Communicatie- & Informatiewetenschappen 96 studenten 41%
Communicatie- & Informatiewetenschappen 23 studenten 10%
Business Administration 16 studenten 7%
Mediastudies (1-jarig) 15 studenten 6%
Communicatiewetenschap 11 studenten 5%
+ Meer

Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Tilburg University

Filler
Illustration of a map

Adres

Warandelaan 2
5037 AB Tilburg

Bekijk locatie Tilburg University op de kaart
Illustration of a mobile phone

Contact

Neem contact op met de onderwijsinstelling

Bel Tilburg University 013 - 4662211
Logo Tilburg University

Meer informatie

Bezoek ook de website van Tilburg University

Bezoek website van Tilburg University

Is het wat? Deel dit!

Wil je de opleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen doorsturen?

Deel via WhatsApp